Grangärde Sockenfilm

Grangärde Hembygdsförening

Allt detta kostar endast 175 kronor.

Filmen säljs av Grangärde Hembygdsförening via styrelse och på olika arrangemang.

Filmen säljs dessutom av GRENGE-huset på Grangärde Torg och på biblioteket i Nyhammar.

Du kan också få filmen skickad direkt hem till dig. Kostnaden blir då 210 kronor, inklusive emballage och frakt

Gör din beställning till frodberget@spray.se och betala via bankgiro eller Swish - närmare uppgifter fås i svarsmail.

Du har också möjlighet att streama hem filmen: https://vimeo.com/209179406

Filmen är inspelad 1940-1948 och gjord för Ludvika Stad av AB Svensk kulturfilm. Vid denna tid gjordes ett stort antal hembygdsfilmer i Sverige, och i Dalarna var man särskilt aktiv på detta område.

På hösten 1984 anordnade kulturnämnden i Ludvika en filmturné i kommunen och visade filmen. Dessförinnan hade den mestadels visats i skolorna. Enligt en tidningsartikel var det nu filmerna överfördes till video.

Dalarnas Museum driver sedan ett antal år Dalafilmsprojektet där man i samarbete med länets hembygdsföreningar fräschar upp och ljudsätter de gamla filmerna.

Grangärde hembygdsförening kan därför nu stolt presentera nyutgåvan av Grangärde sockenfilm.

I filmens första del tas vi med på en bilresa runt hela socknen, från finnmarken, via bygden runt sjöarna till gruvsamhäller Grängesberg. I mellandelen redovisas arbetslivet med jord- och skogsbruk, industrier, hantverk och gruvarbete. Filmen avslutas med det kommunala och kulturella livet, med bland annat kommunalsammanträden, kyrkorna, skolor, sjukvård och kommunikationer.

Kort sagt filmen ger en rejäl djupdykning i Grangärde socken då det begav sig. Stumfilmen har nu kompletterats med ljud, speakertext och musik.

Bonusfilm:

Grangärdebygden i bild av Erik Lindberg

Filmen är gjord av Erik Lindberg på 1940-talet och omarbetad till video av Grangärde hembygdsförening på 1990-talet.

Total speltid: 180 min